• Wycieczka do Majątku Giże Marczak

• Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Wycieczka do Majątku Giże Marczak.

W pewien słoneczny czwartkowy poranek wszyscy uczniowie klas pierwszych oraz klasa II a wyruszyli na swoją pierwszą wspólną wycieczkę. Ich celem podróży stał się Majątek Giże Państwa Marczków.

Około godziny 9.00 dzieci zebrały się na parkingu w oczekiwaniu na to, aż panowie policjanci sprawdzą autobusy, które oczywiście okazały się bez zarzutu. Po sprawdzeniu  z zapałem zajęły miejsca, by ruszyć w trasę. Podróż nie trwała długo i już po dziecięciu minutach były na miejscu, gdzie z uśmiechem witała wszystkich Pani Marczak. Właścicielka objaśniła wszystko i poprosiła dzieci o podzielenie się na trzy grupy. Każda z grup korzystać miała z innej atrakcji, były to m.in. trampoliny, gokarty i kolejka tyrolska , która to właśnie wzbudziła największy zachwyt. Wszystkie dzieci mogły zjechać w uprzęży alpinistycznej pod czujnym okiem pana instruktora na odległość aż 160 metrów. Jednak nie wszyscy zdecydowali się na ten „ekstremalny” rodzaj atrakcji.

W między czasie mieliśmy poczęstunek – własnoręcznie pieczone , przepyszne gofry, które  mogliśmy „wzbogacić” dżemem śliwkowym, wyrabianym przez Państwa Marczaków. Po skorzystaniu z wszystkich atrakcji  czekał na nas grill z kiełbaskami i pyszny kompot z suszu do picia. Na zakończenie naszej wizyty otrzymaliśmy lody, które znikły w mig w tak słoneczny dzień.

Zmęczeni ilością rozrywek i  najedzeni wróciliśmy do szkoły, z nadzieją że czeka nas jeszcze nie jeden taki wyjazd.

Sylwia Wysocka

• Polonez na 100 par

• Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Polonez na 100 par.

Polonez od początku XIX wieku uznawany jest za najstarszy taniec narodowy, którego forma kultywowana wśród warstw wyższych, stanowiła uszlachetnioną wersję tańców obecnych od wieków w polskim społeczeństwie. W ideologii narodowej polonez jest tanecznym emblematem kultury polskiej, wyrażającym sarmacki etos rycerski oraz normy obyczajowe  w relacjach towarzyskich.

Uczniowie klas IV-VIII oraz III gim. Szkoły Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego, chcąc uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości,  w czwartek 13 września zatańczyli na szkolnym placu ten uroczysty taniec. Choć zadanie nie było łatwe, gdyż wiązało się z przygotowaniem  blisko 200 uczniów, efekt finalny był zdumiewający i niezwykle wzruszający.

Ogromne podziękowania należą się paniom: Renacie Januszczyk oraz Izabeli Osieckiej-Żukowskiej, które włożyły mnóstwo serca oraz poświęciły dużo czasu, aby uczniowie wyćwiczyli dostojne kroki w naszym tańcu narodowym.

Mariola Zdancewicz

• Narodowe Czytanie "Przedwiośnie"

• Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Narodowe Czytanie "Przedwiośnie".

W sobotę, 8 września, odbyła się VII edycja akcji Narodowe Czytanie. W tym roku miłośnicy literatury polskiej mieli okazję czytać „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego.   Prezydent Polski Andrzej Duda w swoim liście do czytelników skierował takie słowa: „Bardzo zależy mi na tym, aby tegoroczna akcja, oprócz jej stałego, głównego celu, którym jest promocja czytelnictwa, była też formą uczczenia jubileuszu (red. setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości). A zarazem chcę, aby przesłanie Żeromskiego wzbogaciło program obchodów i wydarzeń o niezwykle istotny i potrzebny element krytycznej refleksji nad dziejami ojczystymi”.

W Olecku czytanie powieści Stefana Żeromskiego odbyło się przed Regionalnym Ośrodkiem Kultury „Mazury Garbate”. Wspólnie z olecczanami, utwór czytali między innymi: burmistrz Wacław Olszewski, wicestarosta Kazimierz Iwanowski oraz dyrektorzy oleckich szkół. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie: Agnieszka Majewska (kl. III a GIM), Emil Miezianko (kl. III b GIM) oraz Jakub Mackun (kl. VIII b SP). Uczniów przygotowywały panie: Anna Klimasara i Mariola Zdancewicz.

Akcja Narodowe Czytanie została zainicjowana w 2012 roku przez Prezydenta RP, a jej główny cel stanowi popularyzacja czytelnictwa oraz wzmocnienie poczucia narodowej tożsamości poprzez kontakt z największymi dziełami polskiej literatury. Pomysłodawcy pragnęli, by literatura narodowa nie była tylko przedmiotem nauczania szkolnego, ale stała się obecna w szeroko rozumianym życiu społecznym.

• Inauguracja roku szkolnego 2018/2019

•     3 września zakończył długie i gorące wakacje. Opalone i rozpromienione twarze uczniów były dowodem na to, że dwumiesięczny wypoczynek był naprawdę udany.

W Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego pierwszy dzwonek zabrzmiał punktualnie o godzinie 9.00. Społeczność szkolną gorąco przywitał pan dyrektor Stanisław Kopycki, który skierował ciepłe słowa w stronę najmłodszych uczniów, którzy pierwszy raz przekroczyli mury naszej szkoły. Uczniom klas starszych życzył powodzenia i wielu sukcesów w nowym roku szkolnym.

Podczas uroczystości głos zabrał również ksiądz proboszcz - Krzysztof Zdzisław Krupiński, który w swoim wystąpieniu życzył uczniom wielu łask Bożych i Bożego Błogosławieństwa.

Początek września to również czas, kiedy wspominamy poległych w czasie II wojny światowej. W geście pamięci uczniowie złożyli kwiaty w dwóch niezwykle ważnych i symbolicznych miejscach, znajdujących się na terenie naszej szkoły – przy obelisku podporucznika Wincentego Butkiewicza – który został aresztowany przez NKWD w 1940 roku, osadzony w więzieniu w Kozielsku i zamordowany w kwietniu 1940 roku oraz pod pomnikiem naszego patrona ks. Jana Twardowskiego, poety, żołnierza Armii Krajowej, uczestnika powstania warszawskiego, którego wydarzenia II wojny światowej również mocno doświadczyły.

Po części oficjalnej obejrzeliśmy część artystyczną przygotowaną przez klasy: II oraz VII a i VII b pod kierunkiem wychowawców. Występujący na dobry początek roku szkolnego zaprezentowali nam słownik podstawowych terminów ucznia oraz motto na każdy miesiąc roku szkolnego. Na koniec dodali wszystkim otuchy, wykonując znany utwór z repertuaru Kabaretu OTTO „Wakacje”.

Na zakończenie inauguracyjnego spotkania pan dyrektor wręczył akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego pani Wioletcie Czaplejewicz oraz nagrody, które otrzymały nauczycielki obchodzące w tym roku jubileusz pracy zawodowej. Wśród nich znalazły się: pani Małgorzata Grzyb, pani Dorota Witkowska, pani Aneta Skrzypiec oraz pani Renata Januszczyk. Serdecznie gratulujemy wytrwałości oraz życzymy sukcesów na kolejne lata pracy.

Nowy rok szkolny 2018/2019 rozpoczęty, choć wielu z nas nie przestaje nucić słów… „jeszcze tylko wrzesień, październik, listopad, grudzień, styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec i…”

• Wycieczka na południe Polski

• Uczniowie klasy 7a oraz inni chętni, wzięli udział w trzydniowej wycieczce szkolnej na południe Polski. Organizatorem wyjazdu była Pani Janina Słuchocka.

Spod szkoły wyruszyliśmy o godzinie 22:30, 13 czerwca. Po około dziesięciu godzinach dotarliśmy na miejsce. Pierwszym punktem zwiedzania była Kopalnia Soli w Wieliczce, w której podziwialiśmy cudowne płaskorzeźby i rzeźby. Największe wrażenie wywarła na nas Kaplica Świętej Kingi z pięknymi żyrandolami wykonanymi z kryształków soli. Po trzygodzinnym zwiedzaniu pojechaliśmy do Krakowa. Wędrówkę rozpoczęliśmy od Wawelu, gdzie spotkaliśmy smoka ziejącego ogniem. Następne kroki skierowaliśmy do katedry, w której znajduje się Dzwon Zygmunta. Według legendy każdemu kto dotknie serca tego dzwonu, spełnią się marzenia, dlatego większość z nas próbowała pomóc swojemu szczęściu. Następnym punktem programu było zwiedzanie Rynku Głównego w Krakowie. Pod pomnikiem Adama Mickiewicza wykonaliśmy grupowe, pamiątkowe zdjęcie. Potem udaliśmy się do Kościoła Mariackiego, gdzie podziwialiśmy pozłacany ołtarz Wita Stwosza. Nie obyło się bez wizyty w Sukiennicach i zakupu pamiątek. Późnym popołudniem zawitaliśmy w hotelu. Po kolacji czekała nas jeszcze jedna atrakcja, którą było zwiedzanie Muzeum Historycznego Miasta Krakowa znajdującego się w podziemiach Rynku. Po powrocie do hotelu wszyscy zmęczeni i szczęśliwi, poszliśmy "grzecznie" spać.

Następny dzień zapowiadał się równie ciekawie. Po pożywnym śniadaniu wybraliśmy się  znów na Rynek, aby wydać ostatnie pieniądze i pożegnać się z Krakowem. Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu - symbolu holokaustu, terroru i ludobójstwa. Po przekroczeniu Bramy Śmierci przeszliśmy lekcję historii krótszą trasą. Tutaj nawet najbardziej rozbrykani uczniowie spoważnieli i grzecznie słuchali opowieści przewodnika. Niektórzy z nas mieli wrażenie, że to wszystko działo się tak niedawno. Spotkaliśmy wiele młodzieżowych grup wolontariackich z różnych państw, którzy pomagają w porządkowaniu całego terenu. Pracy jest naprawdę dużo.

Chyba troszeczkę wyciszeni, zmęczeni i z wieloma przemyśleniami wyruszyliśmy w drogę powrotną. Trzeba przyznać, że spora grupa wycieczkowiczów ciągle miała niespożyte zasoby energii. W autobusie wyciszyło się dopiero około godz. 2:30 – 16 czerwca, a w Olecku byliśmy o godz. 3:40.

Bardzo fajna wycieczka i dziękujemy naszym Paniom, które sprawowały nad nami pieczę: Grażynie Hołowni, Justynie Adamczyk, Dorocie Miszczak, Małgorzacie Metelskiej i oczywiście Janinie Słuchockiej.